PRIMEUR: MCA brengt Seafar en DEC samen om via nieuwe technologie grond te vervoeren via ZONGA, een geautomatiseerd binnenvaartschip!
MCA (Maritieme Campus Antwerpen) komt op de plaats van de vroegere BP-site, een brownfield ten zuiden van Blue Gate. Seafar, gespecialiseerd in Remote Shipmanagement, en DEME Environmental Contractors (DEC) starten vandaag met het vervoer van de vervuilde grond van de site. Voor de eerste keer in Europa zal ZONGA op deze manier ingezet worden.
ZONGA, een geautomatiseerd binnenvaartschip van 135 meter, zal voor de eerste keer op deze manier ingezet worden in Europa. Het is een primeur die meteen duidelijke inzichten geeft voor de toekomstige scheepvaart. De komende periode kan je ZONGA voorbij zien varen in Antwerpen.
Het is een bewuste keuze om het vervoer op deze manier te laten verlopen.
“Het past volledig in het DNA van MCA, namelijk start-ups, scale-ups en grote bedrijven samenbrengen om te kunnen inspelen op de nieuwe evoluties in de sector. Daarnaast laten we het vervoer via het water verlopen waarbij we meer dan 330 vrachtwagens van de weg halen. Een binnenschip verbruikt per tonkilometer (1 ton over 1 kilometer) drie tot vijf keer minder dan een vrachtwagen en de CO2-uitstoot ligt ongeveer twee derde lager. 330 vrachtwagens achter elkaar geplaatst, geeft een vrachtwagenslang van een kleine 3 kilometer. Als je de reglementaire rijafstanden in rekening neemt, is dat een kleine 20 km minder vrachtwagens die door de Kennedytunnel moeten.”
Efficiënt transport
Een groeiende economie vraagt om efficiënt transport. De binnenvaart is veilig, op tijd, groen en energiezuinig. Om het volledige potentieel van het waterwegennet te bereiken, moet de innovatie echter worden versneld. Te beginnen met geautomatiseerde binnenvaartschepen.
“Het gebruik van geautomatiseerde binnenvaartschepen opent een breed scala aan nieuwe mogelijkheden in het algemeen vrachtvervoer. De ondersteuning van een kapitein op afstand vergroot de inzetbaarheid van een binnenvaartschip, optimaliseert de bedrijfskosten en biedt een antwoord op het personeelstekort in de sector. Wij ontwikkelen technologie om geautomatiseerde schepen aan te sturen vanuit ons Seafar controlecentrum. Hiervoor implementeren we ons controlesysteem, onze sensoren en software aan boord van het schip. Nadien wordt het schip geconnecteerd aan het controlecentrum van waaruit een gecertificeerde kapitein het schip kan monitoren en aansturen.“
In dit project ondersteunt het Seafar controlecentrum het binnenvaartschip ZONGA, in samenwerking met reder Degrave-Antverpia.
“Wij geloven zeer sterk in de innovatieve technologie die het mogelijk maakt om geautomatiseerd te varen. Dit laat toe om een efficiëntieslag te maken. Wij zijn dan ook fier dat wij mee kunnen werken aan deze primeur, waardoor de verontreinigde grond van de voormalige BP-site via geautomatiseerde schepen naar ons grondreinigingscentrum GRC in Kallo gebracht wordt. Ook op andere werven onderzoeken wij momenteel de mogelijkheden om het transport automatisch te laten verlopen.”