Movin'On Impact - Autonoom varen op zee
Een samenvatting van het seminarie dat plaatsvond in Antwerpen op 19 oktober
Autonoom varen op korte afstand
Waar ligt het gemeenschappelijke belang tussen de maritieme transportsector en mobiliteitsoplossingen aan land? Om deze punten met elkaar te verbinden, werkt MCA samen met Movin'On, 's werelds toonaangevende ecosysteem van strategische anticipatie en co-innovatie voor duurzame mobiliteit (opgericht en geïnspireerd door Michelin in 2017).
Op donderdag 19 oktober brachten we het laatste onderwerp naar de tafel: Autonome scheepvaart op zee.
Bezoek aan Seafar
Hoe konden we deze middag over autonoom varen beter beginnen dan met een bezoek aan het Shore Control Center van Seafar Remote Navigation, waar we hebben ingezoomd op scheepsautonomie en loodsen op afstand?
Onze deelnemers werden rondgeleid door dit onafhankelijke scheepsmanagementbedrijf, dat diensten aanbiedt om onbemande schepen en schepen met minder bemanning te exploiteren voor scheepseigenaren en rederijen.
Geavanceerde autonomie
Maar wat zijn op dit moment de tekortkomingen en voordelen van autonome scheepvaart? Ali Anwar van IMEC toonde interessante voorbeelden, maar legde ook uit hoe de technologie vooruitloopt op de regelgeving en waarom er nog verdere technologische verbeteringen nodig zijn.
Peter Shobayo van de Universiteit Antwerpen ging dieper in op havenlogistiek en short sea shipping.
Workshop
Daarna startte de workshop: Hoe kunnen we autonomie leveren aan schepen die verder gaan dan de huidige binnenvaart? Autonomie in de zeevaart wordt van cruciaal belang, niet alleen om te voldoen aan de behoefte aan arbeidskrachten van toekomstige schepen, maar ook om de veiligheid bij complexe scheepsoperaties te verbeteren en de stress voor bemanningsleden te verminderen.
Deze centrale vraag werd tijdens de workshop beantwoord aan de hand van een reeks bijvragen:- Kunnen wij, als hoofdrolspelers in scheepvaart operaties, specifieke gebruikssituaties definiëren waarin autonomie tastbare voordelen kan bieden en synergieën tussen verschillende sectoren identificeren?
- Wat zijn de belangrijkste juridische en beleidsuitdagingen die moeten worden aangepakt voor autonomie bij scheepvaart operaties?
- Welke infrastructuur is nodig om scheepvaart operaties te ondersteunen?